Što je i-Size regulativa?

Od 9. srpnja 2013. na snagu je stupila prva faza novog i-Size pravilnika za dječje autosjedalice. Novi pravilnik donosi brojna poboljšanja, među kojima su najvažnije: odredba obavezne vožnje djece u autosjedalicama postavljenim suprotno od smjera vožnje do navršenog 15. mjeseca života, odredbe vezane uz bočnu zaštitu, te nove kategorije autosjedalica.

BeSafe s radošću pozdravlja ovaj novi pravilnik. Već otprilike 25 godina, BeSafe prednjači u poticanju sigurnosti djece u automobilima radeći posebno na promicanju toga da se djeca što je duže moguće voze okrenuta suprotno od smjera vožnje.

„BeSafe već mnogo godina zagovara da se postrože testiranja autosjedalica. Sada smo vrlo zadovoljni što je donesen novi pravilnik, a posebno nas vesele postroženi zahtjevi da se djeca što duže voze okrenuta u smjeru suprotnom od smjera vožnje.” povodom donošenja novog pravilnika izjavio je Okke van Mourik, voditelj razvoja proizvoda u BeSafe-u.

Novi i-Size pravilnik, koji je prvi od niza planiranih i-size propisa i koji se odnosi na ISOfix autosjedalice sa integriranim pojasevima stupio je na snagu 9. srpnja 2013.
Druga i-Size faza odnosi se na tzv. booster sjedalice (bez integriranih pojaseva) sa ili bez ISOfix-a, a planirana je za 2015. godinu.
Treća i-Size faza, za sjedalice koje se postavljaju pomoću pojaseva automobila, s integriranim unutrašnjim pojasevima, planira se pokrenuti od 2015. godine.

ECE r 44 04 će najvjerojatnije u potpunosti nestati nakon 2017. godine, ali taj datum još nije službeno potvrđen.

Zašto novi pravilnik?

– Prema pravilniku ECE r 44 04 moguće je postaviti dijete od 9 kg u smjer vožnje, što dovodi do visokog rizika ozljeda vrata.
+ Prema novom i-size pravilniku obavezna je vožnja u smjeru suprotnom od smjera vožnje do navršenog 15-og mjeseca starosti djeteta.

– Pravilnik ECE r 44 04 ne definira kriterije glede bočne zaštite djece u autosjedalicama.
+ Novi i-size pravilnik definira nekoliko kriterija vezanih uz zaštitu od bočnih udara.

– Klasifikacija težinskih razreda prema pravilniku ECE r 44 04 je nejasna i zato što se zasniva samo na težini djeteta može dovesti do pogrešne upotrebe autosjedalica.
+ Klasifikacija je jednostavnija za razumijevanje i zasniva se na visini i dobi djeteta.

– Mogućnosti smanjenja nepravilnog postavljanja i korištenja nisu opsežno obrađene u sadašnjem pravilniku ECE r 44 04.
+ Kako bi se smanjila nepravilna upotreba sjedalica, kao i povećalo korištenje ISOfix sustava, novi i-size pravilnik u obzir uzima samo autosjedalice koje se postavljaju uz pomoć ISOfix-a.

Što duže u suprotnom smjeru
Sukladno novom i-size pravilniku obavezna je vožnja djece u autosjedalicama postavljenim u smjeru suprotnom od smjera vožnje do navršenog 15-og mjeseca starosti.

S obzirom na činjenicu da su djeca u autosjedalicama okrenutim u smjeru vožnje izložena znatno većem riziku od teških ozljeda vratne kralježnice i leđne moždine, nova i-size regulative ide korak naprijed definirajući da se djecu ne smije prerano postaviti u autosjedalice koje nisu okrenute suprotno od smjera vožnje.

Bočna zaštita

Iako testiranja udruga potrošača već dugo u obzir uzimaju i bočnu zaštitu prilikom sudara, ECE r44 04 ne sadrži nikakve odredbe na tom području.

Nova i-Size regulativa odsad ima nekoliko kriterija za testiranje bočne zaštite, što znači da će sve i-Size sjedalice morati pružiti zaštitu od bočnih udara. Sjedalice bez takve zaštite će nestati provođenjem i-Size faza i istiskivanjem pravilnika ECE r 44 04.

Neke sjedalice, koje su napravljene prema ECE r44 04 regulativi uključujući i BeSafe sjedalice, testirane su prema strožim kriterijima koji uključuju i bočnu zaštitu iako to ECE r44 40 ne zahtijeva.

Ograničenje ukupne težine = 33 kg

Maksimalna težina djeteta i sjedalice zajedno je 33 kg. Maksimalna težina za sjedalice iz prve faze i-Size sjedalica, je 15 kg. Sjedalica koja teži 15 kg, je namjenjena djeci do 18 kg. Ako je sjedalica lakša i teže dijete je može koristiti. Na sjedalicama će postojati oznake s maksimalnom dopuštenom težinom djeteta.

Postojeći težinski razredi nisu sasvim jasni potrošačima

ECE r44 04 se temelji na težinskim razredima: grupa 0+ od rođenja do 13 kg, (isključivo suprotan smjer), grupa 1 od 9 kg do 18 kg i grupa 2 od 15 kg do 25 kg. Grupe 1 i 2 mogu se koristiti i u smjeru vožnje i u suprotnom smjeru. Grupa 3 je za djecu od 22 do 36 kg i uvijek je u smjeru vožnje. Ova klasifikacija daje vrlo nejasne podatke kada je dijete spremno za veću autosjedalicu. Sjedalice iz grupe 0+ su vrlo često premale da bi ih koristila djeca od 13 kg.

Mnogi roditelji prebacuju djecu u veću sjedalicu, postavljenu u smjer vožnje, puno prerano, oko navršenih 9 mjeseci ( grupa 1, 9-18 kg). To je zato što trenutna regulacija koristi težinsku kategorizaciju, koja se greškom može krivo razumjeti i dozvoliti djetetu od 9 kg veću sjedalicu.

Novost u i-Size regulativi jest klasifikacija koja će se zasnivati na visini djeteta, koja je povezana i s veličinama za odjeću djece. U ECE r44 04 ne postoji nikakva odredba koja bi ograničila visinu djeteta.

U i-Size-u će svaka visinska vrijednost biti povezana s minimalnom visinom ramena, širinom ramena i širinom bokova, pa će gotovo sva djeca, koja će odgovarati tim dimenzijama, stati u sjedalicu. Nakon visinskih odredbi također će biti navedena maksimalna težina djeteta.
U i-Size regulaciji definirane su mnoge odredbe kako bi se smanjila mogućnost nepravilne upotrebe dječjih autosjedalica. Postavljanje pomoći ISOfix-a i pojasa u tri točke vezanja, više neće biti moguća. ISOfix je već dokazao da osigurava smanjenu mogućnost krivog postavljanja.

A = Visina kod stajanja
B = Visina kod sjedenja
– Širina ramena
– Širina kukova
– Visina ramena
Težinske grupe ECE r44 40

Smanjenje nepravilnog postavljanja

Nekoliko različitih studija je pokazalo da su nepravilno postavljanje/korištenje vrlo česti kada se sjedalice u automobil postavljaju uz pomoć pojaseva u 3 točke. Prema nedavnom nadzoru iz Velike Britanije*, pokazalo se da je 52% svih sjedalica nepravilno postavljeno, a od toga je njih 27% postavljeno uz ključne pogreške.

*izvor:protectchildgb.org.uk